De Vinkenbaan is een betrokken openbare basisschool die werkt volgens de Dalton principes: Samenwerking, Zelfstandigheid en Verantwoordelijkheid. Op onze school staat de optimale ontwikkeling van ieder kind centraal. Ieder kind is uniek. Ieder kind heeft verschillende mogelijkheden en capaciteiten. Wij willen “er uit halen wat er in zit”.
- Goed onderwijs begint bij aandacht voor ieder kind, of het nu een duwtje in de rug nodig heeft om een achterstand in te halen of om te kunnen excelleren.
Zelfstandigheid
Leerlingen kunnen hun opgedane kennis alleen goed toepassen wanneer zij daar zelfbewust mee leren omgaan. Dit betekent dat de kinderen zeker van zichzelf worden en zich verantwoordelijk voelen voor de gevolgen van hun eigen handelen. In maatschappelijk perspectief betekent het ook dat de kinderen begrijpen welk effect hun gedrag kan hebben in de samenleving. Daarnaast leren kinderen keuzes maken. Onder het principe zelfstandigheid verstaan we ook het zelfstandig werken van de leerlingen. Leerlingen willen vanuit zichzelf actief bezig zijn, het zelfstandig werken komt hier tegemoet aan de motivatie van leerlingen. Tevens kunnen leerlingen door zelfstandig werken, leren op hun eigen niveau. De leerkracht kan hierdoor een onderscheidend en verrijkend programma aanbieden aan leerlingen die meer aan kunnen dan het basispakket, en heeft daardoor meer tijd voor de individuele leerling.
Verantwoordelijkheid
Persoonlijke aandacht voor onze leerlingen hebben wij hoog in het vaandel staan. We zijn blij met eigen initiatieven van leerlingen, leraren en ouders en ondersteunen daarin waar mogelijk. Wij vinden het belangrijk dat ouders zich betrokken voelen bij onze school en velen zetten zich dan ook actief in voor de Vinkenbaan. (contactouders, ouderraad, medezeggenschapsraad, hulp bij de vele activiteiten etc.). Een goede, fijne school maken we met elkaar! Op onze school werken ouders en het team daarom op verschillende manieren samen. We besteden veel aandacht aan verantwoordelijk gedrag. Het gaat hierbij om verantwoordelijkheid nemen over het eigen gedrag, het gedrag ten opzichte van andere mensen en het gedrag ten aanzien van de bredere omgeving, zoals het milieu en een leefbare, duurzame wereld. Volwassenen vervullen hierin een belangrijke voorbeeldfunctie.
Veiligheid
Een ander voortdurend aandachtspunt is het scheppen en onderhouden van een veilig klimaat waarin iedereen – leerlingen, leerkrachten en ouders – zich prettig en gewaardeerd voelt. Duidelijkheid, regelmaat en rust zijn daarbij voor ons belangrijke factoren die bijdragen aan een optimale ontwikkeling van onze kinderen. Respect voor elkaar, voor elkaars mening en voor elkaars mogelijkheden en grenzen zijn daarbij voorwaarden. Dat is ook waar wij de kinderen op aanspreken. Wij zijn duidelijk over pesten. Dat tolereren we niet. Als we toch merken dat er sprake is van pesten, zal de leerkracht een aantal activiteiten starten:
Er wordt verhoogde waakzaamheid ingesteld en met de leerlingen wordt het onderwerp in de vorm van gesprekken, drama of taalactiviteiten behandeld. Zo nodig worden ook ouders en teamleden in gesprekken betrokken en beleggen we voor alle ouders een informatieavond. Het voorkomen van pestgedrag op school heeft onze voortdurende aandacht. Op onze school hanteren wij een veiligheidsplan waarin zowel fysieke als sociale veiligheid omschreven wordt. Ook streven wij veiligheid op digitaal gebied na. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het naleven van het protocol met afspraken over internetgebruik.
Is uw kind ziek? graag voor 08:30 uur doorgeven:
0294-261769
De Vinkenbaan
Tesselschadelaan 75
1399 HX Muiderberg
tel.: 0294-261769
Periodiek brengen wij een nieuwsbrief uit met daarin al het nieuws over school. Deze kunt u vinden op deze website. Bekijk onderstaand de meest recente nieuwsbrief.